N?r jag gungade min 6 Nike Air Max 90 Mujer Negras veckors gamla son f?r att sova tidigare ikv?ll, tappade jag igenom en Eastbay-katalog och m?rkte r?ds att de annonserade en sko som heter Nike Sneakerboat II. Nike har tydligen sl?ppt en uppf?ljare till den ursprungliga Sneakerboat, och den ?r nu tillg?nglig via flera onlinebutiker (se l?nkar nedan). Jag har ingen aning om hur den h?r skon kan fungera som en minimalistisk l?parskor, men jag var tillr?ckligt frestad av dess Adidas Superstar Femme tydligen platta, minimalt d?mpade yttersula (se bilden ovan), den ?r ganska attraktiv design (den har till och med ett sv?nghjulliknande m?nster som liknar Nike l?parskor) och det l?ga priset ($ 40-45,00 beroende p? butik) som jag best?llde ett par att prova p?. Skon ?r ocks? uppenbarligen milj?v?nlig (vilket ?r ett stort plus i min bok) och ?r gjord av ?tervunnet material som anges i f?ljande beskrivning fr?n Eastbay Adidas Ultra Boost Dames produktsida: ”Oavsett om du brinner f?r milj?n eller bara vill ha en bekv?m avslappnad sko att b?ra p? stranden, b?ten och d?refter - leta inte l?ngre. Nike Sneakerboat II ?r tillverkad med ?tervunna material, inklusive n?t med ?tervunnet inneh?ll och neopren?verdel och ?tervinningsskumstrumpfodral. Den har ocks? en OS44 klibbig gummisula med Regrind ? f?r bra dragkraft p? v?ta ytor. B?r det f?r jorden, b?r det f?r b?ten www.alanadavies.co.uk - eller b?r det f?r en cool sommarstil! ”Det framg?r av ovanst?ende beskrivning att Nike inte marknadsf?r detta som en minimalistisk l?pskor (kanske de borde - vi f?r se), men Vibram Fivefingers b?rjade ocks? livet som vattensportsko, s? vem vet, kanske dessa kommer att g?ra susen. Med tanke p? att det h?r ?r halva priset f?r de flesta Vibrams, och en tredjedel av priset p? skor som den anm?rkningsv?rt dyra Terra www.harmonieverquin.fr Plana EVO ($ 160,00 f?r en minimalistisk sko ???), skulle det vara bra om de representerade ett annat alternativ till det som f?r n?rvarande ?r ute d?r f?r minimalistiska l?pare. Kom tillbaka hit om n?gra veckor och jag skulle f?rhoppningsvis ha lagt in en prelimin?r recension (om jag inte g?r det, ?r det troligtvis f?r att min fru har kv?vt mig f?r att ha tagit ?nnu ett par skor in i huset!). Under tiden, om du bara Adidas Superstar Femme inte www.braderiekwadijk.nl kan v?nta med att prova dem sj?lv, har den senaste serie inl?gg som jag skrev kritiserat den nya Nike Free Run + l?pskon (om du ?r intresserad kan du b?rja med den h?r) genererat mycket trafik till den h?r bloggen, och har f?tt n?gra kommentarer att kritisera mig f?r att ”attackera” en sko som jag aldrig har b?ra. Mitt svar p? dessa kommentarer har varit konsekvent - jag attackerade inte skon i sig, jag attackerade www.aquarillon.fr det faktum att den marknadsf?rdes av Nike + som fr?mjande av en "mer naturlig, barfota liknande steg" (offert taget direkt fr?n Nike Free K?r + produktsida). Ord spelar roll, och termen "barfota" har en mycket tydlig betydelse b?de f?r vanligt bruk (ingenting som t?cker din fot) och n?r det anv?nds f?r att vetenskapligt beskriva en g?ng. N?r det g?ller det sistn?mnda, ?r han en direkt citat fr?n Daniel Lieberman och Nike Air Max 270 Femme kollegas papper, l?pare som v?xte upp barfota eller bytte till barfota l?pning ... oftast anv?nde FFS-landningar (framfoten strejker) f?ljt av h?lkontakt (t?-h?l-t?-k?rning) i b?de barfota och skodda f?rh?llanden. Landningar av MFS (midfoot strejk) anv?ndes ibland under barfota f?rh?llanden ... och skodda f?rh?llanden ... men RFS (bakfots strejk) landningar var s?llsynta under barfota k?rning i b?da grupperna. S? det Nike Air VaporMax Dam verkar som att fr?n Liebermans papper har vi en ganska bra definition av minst en huvudkomponenten i "barfota springa g?ng" (och hans ?r bara ett exempel, f?r en annan se detta papper av De Wit i al., 2000) - barfota springa k?nnetecknas av en framfots- eller mellanfotsstrejke, s? alla skor som avser att simulera en "barfota-liknande" steg b?r utformas f?r att underl?tta denna typ av fotsteg.