Terwijl ik mijn zoon van 6 weken eerder in slaap wiegde, bladerde ik door een catalogus van Eastbay en zag ik toevallig dat ze reclame maakten voor een schoen die de Nike Sneakerboat II werd genoemd. Nike heeft blijkbaar een vervolg op de originele Sneakerboat uitgebracht, en het Nike Air Max 90 Homme is nu verkrijgbaar Nike Air Max 95 Mens via verschillende online retailers (zie onderstaande links). Ik heb geen idee hoe deze schoen kan presteren als een minimalistische hardloopschoen, maar ik werd verleid door de ogenschijnlijk platte, minimaal gedempte zool (zie foto hierboven), het is redelijk aantrekkelijk ontwerp (het heeft zelfs een flywire-achtig patroon vergelijkbaar met Nike loopschoenen), en de lage prijs ($ 40-45,00 afhankelijk van de winkel) die ik heb besteld om uit te proberen. De schoen is ook blijkbaar milieuvriendelijk (wat een groot pluspunt is in mijn boek) en is gemaakt van gerecyclede materialen, zoals aangegeven in de volgende beschrijving van de Eastbay-productpagina: “Of je nu een passie voor het milieu hebt of gewoon een comfy wilt vrijetijdsschoen om te dragen op het strand, op de boot en daarbuiten - zoek niet verder. Nike Air Max Classic BW Femme De Nike Sneakerboat Nike Air Max Classic BW Mens II is gemaakt van gerecyclede materialen, waaronder het bovenwerk van gerecycled materiaal en neopreen en de inlegzool van gerecycled schuim. Het heeft ook een OS44 plakkerige rubberen zool met Regrind ? voor geweldige grip op natte oppervlakken. Draag het voor de aarde, draag het voor de boot - of draag het voor een koele zomerstijl! "Uit de bovenstaande beschrijving blijkt duidelijk dat Nike dit niet op de markt brengt als een minimalistische hardloopschoen (misschien moeten ze - we zullen zien), maar de Vibram Fivefingers begonnen ook hun leven als watersportschoen, dus wie weet, misschien zullen deze het lukken. Gezien het feit dat dit de helft van de prijs is van de meeste Vibrams, en een derde van de prijs van schoenen zoals de opmerkelijk dure Terra Plana EVO ($ 160,00 voor een minimalistische schoen ???), zou het Nike Air Max Classic BW Mujer geweldig zijn als ze een ander Nike Air Max 90 Womens Pink alternatief zouden vertegenwoordigen voor wat er momenteel uit is er voor minimalistische hardlopers. Kom hier over een paar weken terug en ik zou hopelijk een voorlopig overzicht moeten hebben (als ik dat niet doe, is het waarschijnlijk omdat mijn vrouw me heeft gewurgd omdat ik nog een paar schoenen in huis had!). In de tussentijd, als je gewoon niet kunt wachten om ze zelf te proberen, heeft de recente reeks berichten die ik schreef met kritiek op de nieuwe Nike Free Run + hardloopschoen (als je ge?nteresseerd bent, kun je hiermee beginnen) veel verkeer gegenereerd naar deze blog, en hebben een paar commentatoren ertoe aangezet mij te bekritiseren omdat ik een schoen "heb aangevallen" die ik nog nooit heb gedragen. Mijn reactie op deze opmerkingen is consistent - ik viel niet per se de schoen aan, ik www.tamarastein.co.uk viel aan dat Nike + Nike Air Max 270 Dames op de markt werd gebracht als een "natuurlijkere, op blote voeten lijkende pas" (citaat rechtstreeks overgenomen van Nike Free) Run + productpagina). Woorden doen ertoe, en de term "op blote voeten" heeft een zeer duidelijke betekenis in zowel algemeen gebruik (helemaal niets dat je voet bedekt) en wanneer het gebruikt wordt om een ??lopende loop wetenschappelijk te beschrijven. Wat dat laatste betreft, is hij een rechtstreeks citaat uit de krant van Daniel Lieberman en collega's, hardlopers die op blote voeten opgroeiden of overschakelden naar rennen op blote voeten ... gebruikten meestal FFS-landingen (voorvoetaanslag) gevolgd door hielcontact (teen-hiel-teen lopen) in zowel op blote voeten als beslagen omstandigheden. MFS (midfoot strike) landingen werden soms gebruikt in barefoot condities ... en shod Nike Air VaporMax Womens condities ... maar RFS Nike Air Max 95 Femme> (backfoot strike) landingen kwamen niet vaak voor tijdens barefoot running in beide groepen. Het lijkt erop dat we uit Lieberman's papieren een vrij goede definitie hebben van ten minste één hoofdbestanddeel van de "loopbeweging op blote voeten" (en dat is maar één voorbeeld, zie dit artikel van De Wit bij al., 2000) - rennen op blote voeten wordt gekenmerkt door een voorvoet- of middenvoetaanval, dus elke schoen die beweert te simuleren een "op blote voeten lijkende" pas moet worden ontworpen om dit type voetaanval te vergemakkelijken.