Archeologen hebben onlangs een paar 5500 jaar oude lederen schoenen in Armenië gevonden, waardoor dit de oudste lederen schoen ooit is gevonden (u kunt een foto van de schoenen links zien - foto genomen vanaf Boston.com via AP Photo / Department of Archaeology University College Kurk). De schoen is gemaakt van een enkel stuk leer dat op de hiel en langs de middellijn van de middenvoet en voorvoet is geregen. De schoen was gevuld met gras, hoewel het onbekend is of dit voor isolatie was, als voering te gebruiken, of gewoon om de vorm van de schoen te behouden. Mijn hypothese? Het gras was er om de hiel op te hakken om ervoor te zorgen dat de oude Armeense die het droeg, geen letsel zou oplopen als gevolg van het slaan van de hiel tijdens het rennen. Alternatieve hypothese? Het gras was een oud pronatiecontroleapparaat. De recente explosie van interesse in minimalistische hardloopschoenen heeft een interesse in specifieke schoenontwerpkenmerken met zich meegebracht die waarschijnlijk bijna een jaar geleden bij de meeste hardlopers opkwam (vóór de publicatie van Born to Gerund door Christopher McDougall zette mensen aan het denken over dit soort dingen). Een daarvan is het concept van hiel-tot-teen drop, ook wel aangeduid als hiel-teen offset, hiel-teen differentieel of hiel-teen lift (je ziet soms ook "voorvoet" vervangen door "teen"). Dus wat is precies hiel-teen laten vallen, en waarom zijn mensen erin geïnteresseerd als een schoenontwerpelement? Dus een nulval zou betekenen dat wanneer ze in de schoen zitten, de hiel en bal van de voorvoet precies hetzelfde zouden zijn hoogte van de grond. Een val van 12 mm zou betekenen dat de hiel 12 mm hoger van de grond zit dan de voorvoet. Het belang van de HT-druppelwaarde is dat wordt gedacht dat hoe lager deze is, hoe gemakkelijker het is om op je middenvoet of voorvoet te landen tijdens het hardlopen. Ik weet niet zeker of er gepubliceerde studies zijn die dit bevestigen, maar mijn persoonlijke ervaring met schoenen met verschillende HT-valwaarden, evenals een paar van mijn informele laboratoriumpogingen om de hielhoogte in schoenen te correleren met footstrike, lijken erop te wijzen dat deze relatie is waarschijnlijk reëel. Gezien de groeiende interesse van hardlopers in hoe een bepaalde schoen hun voetaanval zou kunnen beïnvloeden, zijn sommige hardloopschoenfabrikanten en hardloopschoenverkopers begonnen deze waarde als standaardspecificatie voor elke schoen te melden. Brooks Running heeft bijvoorbeeld HT-dropgegevens op hun blog geplaatst voor hun meer "minimalistische" schoenen, en Running Warehouse geeft een lijst van de middenzoolhoogte voor de hiel en voorvoet voor veel van de schoenen die het verkoopt. Ik vind deze trend erg leuk, omdat het lopers toelaat om nog een stukje gegevens te overwegen om hen te helpen een beter geïnformeerde schoenkeuze te maken die bij hun loopstijl past (bijv. Lopers op de middenvoet / voorvoet kunnen gemakkelijker schoenen vinden met een lagere drop als dat is wat ze verkiezen). Ondanks de ogenschijnlijk eenvoudige definitie, vind ik nog steeds een paar punten verwarrend over het concept van hiel-teen drop. Sommige plaatsen verwijzen alleen naar de middenzoolhoogte (bijv. Running Warehouse), terwijl andere (Brooks) zowel de middenzool als de buitenzoolhoogte in hun berekening opnemen. Je kunt aan het bovenstaande voorbeeld zien dat de Launch eigenlijk een iets lagere offset heeft wanneer de buitenzool in de berekening wordt opgenomen, vanwege het feit dat de buitenzool eigenlijk een beetje dikker is in de voorvoet (gereedschapshoogte, een andere nieuwe term voor mij, is oustole + tussenzool dikte). Wat me in de war brengt, is waarom je de buitenzool ooit zou uitsluiten en waarom de binnenzool nooit in deze berekeningen lijkt te zijn opgenomen? Het lijkt me dat het doel is om te bepalen hoe hoog de grond van de hiel zit ten opzichte van de voorvoet, en dus moeten alle drie elementen die de voet van de grond scheiden, worden opgenomen: binnenzool (inzetstuk), tussenzool en buitenzool. Ik dacht dat ik een klein experiment in huis zou doen en de hiel-teen druppel in sommige schoenen in mijn schoenenrek zou meten. De uitdaging hierbij is dat je niet eenvoudig de hiel of voorvoethoogte vanaf de zijkant van de schoen kunt meten, omdat de tussenzool vaak oprolt rond de zijkanten boven het niveau waar de hiel zit, zodat je de dikte kunt overschatten als je hierin meet manier (om nog maar te zwijgen van het feit dat u de dikte van de binnenzool niet zou opnemen).