Som l?pare vill vi ofta konkreta svarta och vita svar p? fr?gor om saker som skodesign, l?pform, tr?ningsmetoder och s? vidare. K?rs i en minimal sko g?r du mindre ben?gna att skada ?n att springa i en traditionellt vadderad, h?lhissad sko? G?r du snabbare om du byter till en midfoot-strejk? Kommer du p? kompressionhylsor f?r du dig att ?terh?mta sig snabbare efter Nike Air Vapormax Womens en t?vling? Tyv?rr ?r svar Nike Air VaporMax Dam p? fr?gor som dessa inte enkla, ofta f?r att det finns f?r m?nga konkurrerande variabler som g?r klara slutsatser sv?rt. Vidare kan ett svar p? en av dessa fr?gor inte g?lla f?r varje enskild person - m?nniskor ?r r?rliga och f?r?ndringar kommer att p?verka m?nniskor p? olika s?tt. En given sko kan vara bra f?r en person, men fruktansv?rd f?r en annan - det ?r verkligen sv?rt att s?ga vad resultatet blir med viss s?kerhet. Som ett exempel k?rde jag Manchester City Marathon i november i en ganska minimal racingplan (Saucony Grid Typ A4). Mina ben led under loppet, och jag irriterade n?got i min v?nstra fot vilket orsakar mig lite problem f?r ungef?r en vecka efter?t. Den enkla och mest frestande slutsatsen var att skorna skulle skylla - jag hade en platta f?r en mycket l?ng och intensiv Nike Air Max 90 Femme race, och det var javierrodriguez.es fel val. Dock kunde den skyldige lika l?tt ha varit den sv?ra, kuperade kursen i kombination med det faktum att jag bara hade k?rt en intensiv, BQ-insatsmarathon en m?nad innan. Faktum ?r att jag, n?r jag l?ste min rapportsrapport fr?n samma t?vling ?ret innan, upplevde liknande benproblem i Saucony Fastwitch l?tta t?g, som ?r mycket mer vadderade och har en standardhisslift. Dessutom, n?gra veckor f?re Hartfordmarathon 2009, hade jag irriterat min fot p? till synes samma s?tt som jag gjorde i Manchester, s? kanske jag bara ?r k?nslig f?r att irritera vad jag tycker ?rCa. S? vart l?mnar det mig? Det f?r mig att dra slutsatsen att jag inte har n?gon aning om hur jag skadade min fot, varf?r benen led, eller om skorna skulle skylla eller inte (eller hur mycket skuld jag skulle tillskriva Nike Air Max TN Mujer dem). S?dan ?r sv?righeten Nike Air Max Classic BW Mens att f?rs?ka hitta tydliga orsakssamband n?r det g?ller att springa skador och liknande. Ett s?tt att f? svar p? fr?gor som dessa ?r att v?nda sig till vetenskapliga experiment. Om vi ??kunde k?ra mer kontrollerade j?mf?relser och h?lla s? m?nga variabler konstanta som m?jligt, kanske vi kunde komma till fastare slutsatser. Detta ?r bra i teorin, men ?ven vetenskapen har sina begr?nsningar. L?t mig g? igenom ett hypotetiskt exempel. Anta att vi var intresserade av huruvida en viss sko skulle kunna uppmuntra en fladare, mer midfoot fotstrejk (ett mycket stort m?l f?r m?nga m?nniskor idag och ett stort marknadsf?ringskrav f?r tillverkare). L?t oss ta de tv? skor jag n?mnde ovan, Saucony Fastwitch och Saucony Grid Type A4. B?da ?r v?ldigt l?tta, men de skiljer sig ?t i vissa grundl?ggande strukturella Nike Air Max 270 Mens egenskaper. Fastwitch har Nike Air Vapormax Mujer en standardhisslyftning, medan Grid Type A4 har en mycket l?gre h?l (se bilder nedan). Vi kan f? 20 personer att k?ra med en h?ghastighetskamera i varje sko, m?ta vinkeln mellan foten och marken f?r varje och j?mf?ra resultaten mellan de tv? skof?rh?llandena. Det ?r ganska m?jligt, kanske till och med troligt att l?parna skulle p? -Djursvis uppvisar en smalare fotfodrad stil som landar i den fladare skogen (Grid Type A4). Men nyckelfrasen h?r ?r "i genomsnitt". Jag skulle n?stan garantera att det skulle finnas individer som skulle ha den genomsnittliga trenden och kanske inte visa mycket skillnad mellan skorna, eller ens visa omv?ndm?nstret. D?r ligger ett problem med vetenskapliga studier av l?pning - f?r att h?rleda mening fr?n rotiga data anv?nder vi statistiska analyser f?r att j?mf?ra f?rdelningar av Nike Air Max 90 Femme Rose siffror och medel f?r Nike Air Max Classic BW Dames grupper och f?rlorar ofta individens synvinkel. S? vi kan utg? ifr?n denna studie att Grid Type A4 ?r en b?ttre sko, i genomsnitt f?r detta prov, f?r att uppmuntra en midfootstrejk, men det betyder inte att det kommer att tj?na detta syfte bra f?r varje enskild individ. Kanske kan andra faktorer som h?r samman med skoens utformning (t.ex. mellansula fasthet, h?lform, f?tter bredd etc.) unikt p?verka hur isolerade individer kommer att landa i dem.