En av de vanligaste p?st?enden gjorda av minimalistiska och barfota l?pare (medf?ljer mig sj?lv) ?r att det g?r att springa i minimalistiska skor (eller barfota) kan vara ett effektivt verktyg f?r att st?rka f?tter och bens muskler. Tanken ?r att det strama, stela och ?verdimensionerade moderna fodret Nike Air Max 95 Dam st?der foten, f?r?ndrar v?r naturliga biomekanik och begr?nsar fot- och benmusklernas f?rm?ga att fungera naturligt. Som ett resultat blir dessa muskler svaga. En av de f?rsta saker jag m?rkte n?r jag b?rjade min egen resa till minimalistisk k?rning f?r ungef?r tv? ?r sedan var att mina f?tter k?nde sig olika. Min www.johanweststeijn.nl f?rsta minimalistiska sko var Nike Free 3.0, och jag kan tydligt komma ih?g hur jag tyckte att skorna arbetade med benen p? olika s?tt och jag hade en k?nsla av "fullhet" i mina f?tter som jag aldrig hade k?nt f?rut (jag kan inte T?nk p? ord som ska beskriva k?nslan ...). Jag visste att n?got h?nde, men jag var verkligen inte s?ker p? vad det var. Hoppa fram?t tv? ?r och jag ?r nu helt s?ker p? att mina f?tter har f?r?ndrats form. Jag har inga "f?r" bilder som jag kan j?mf?ra med, men jag tycker att skor som passade mig Adidas ZX 750 Femme bekv?mt nu ?r tr?ngande och smala, och om jag hade m?tningar skulle jag gissa att min framfoot nu ?r bredare ?n den brukade vara. Inget bevis, men jag tror att detta ?r fallet. Jag k?nner ocks? att min stor? har migrerat lite medialt, som om det f?rs?kte skapa ytterligare utrymme mellan sig sj?lv och sina mindre br?der. Allt detta ledde mig att b?rja g?ra lite forskning f?r att bara se vad vi vet om att springa in minimalistiska skor kan faktiskt st?rka v?ra f?tter och ben. Det g?r perfekt mening, men forskaren i mig ville se n?gra www.aquarillon.fr data. Det ?r ganska v?l etablerat att ett levande liv kan f?r?ndra v?ra f?tters anatomi och funktion. Till exempel tidigare idag l?ste jag en fascinerande studie av en grupp europeiska forskare (D'Aout et al., 2009) d?r de reste till s?dra Indien och gjorde anatomiska m?tningar av f?tterna hos vanliga shod Nike Air Max 90 Femme och vanligen oskadade individer. De tog ocks? m?tningar fr?n en grupp belgare f?r j?mf?rande ?ndam?l, eftersom ?ven de vanliga shodindierna b?r mestadels non-constrictive skor som sandaler (de brukar ocks? g? barfota som barn). F?rutom fotunders?kningen hade de var och en g?tt ?ver en tryckmatta f?r att unders?ka hur trycket appliceras p? fotens sole under normal g?ng. Vad forskarna tyckte var att den vanligen oshodiga gruppen hade bredaste f?tterna och b?da grupperna av indianerna hade l?ngre f?tter n?r de korrigerades f?r total www.tonyrusconi.it kroppsstorlek ?n belgierna. Med andra ord hade belgierna korta, skrovliga f?tter j?mf?rt med indianerna (titta p? bild 3 fr?n D'Aout-pappret om du vill se vilka normala m?nskliga f?tter som inte har deformeras av skodon ska se ut). N?r de s?g p? plantar-tryckf?rdelningar under promenader, fann de att den Nike Air Max 270 Femme Noir vanligt barfota gruppen anv?nde mer av fotytan f?r att sprida trycket (s?rskilt i midfotomr?det), medan belgierna tenderade att uppvisa starkare och mer lokaliserade trycktoppar under h?l och under 2: a och 3: e metatarsalhuvuden. F?rfattarna avslutar sin abstrakt med f?ljande: "M?nniskans evolution?ra historia visar att barfota ?r den biologiskt naturliga situationen. Anv?ndningen av skodon ?r fortfarande n?dv?ndig, speciellt p? onaturliga substrat, i friidrott och i vissa patologier, men nuvarande data tyder p? att skodon som Nike Air Max 2017 Donne inte respekterar den naturliga fotformen och funktionen i slut?ndan kommer att f?r?ndra fotens morfologi och biomekaniska beteende. f?resl?r att promenader och tr?ning barfota eller (om substratet inte till?ter) med skor som till?ter foten att fungera s? n?ra som m?jligt i barfota kan leda till prestanda f?r Nike Air Max 90 Femme idrottare. S?dana prestandaf?rdelar kan uppn?s exempelvis genom ?kad muskelf?rm?ga (som det hittades av Potthast et al. 2005 n?r man b?r minsta skor) eller som ett resultat av potentiellt l?gre skador p? grund av mindre topptryck