I de f?rste par ?r efter at jeg begyndte at k?re, var 5k min foretrukne raceafstand - faktisk blev min 5k PR (18:51) sat tilbage i 2008. Som mange l?bere blev jeg hurtigt bidt af maratonbugten og fokuseret mest af 2009-2010 p? langdistansel?b. Jeg har k?rt kun en h?ndfuld 5k siden siden indstilling af PR, og for at v?re ?rlig, savner jeg de korte afstande. Jeg nyder hurtighed arbejde mere end lang, langsom afstand, og der er ikke noget som en f?lelse af at sk?re l?st og lade mine ben lidt sjovt. Det var derfor med sp?nding, at jeg besluttede efter at have Nike Air Max Classic BW Womens afsluttet en Ultra og Boston Marathon tidligere i ?r for at tage en pause fra lange afstande og fokusere i stedet p? fart. Til trods Nike Air Max 90 Mens Blue for min pr?ference for minimalistiske sko, en ting jeg ikke havde gjort f?r i sidste uge blev k?rt et l?b i nul drop sko. Sidste torsdag var der en 5k i min hjemby Concord, NH, og min kone tilb?d graciously at h?ndtere b?rnene om aftenen, s? jeg kunne g? og k?re den (aftalen var baseret p? min s?n at f? en god eftermiddagslap, men han kom igennem p?nt!). Jeg havde k?rt en 19-?rig solo 5k-pr?veperiode tidligere i ugen, s? jeg vidste, at jeg ikke skulle k?re p? de friskeste ben, s? jeg havde mulighed for at have det sjovt med l?bet og k?re det i et par Vibram Fivefingers. Jeg har l?nge spekuleret p?, hvor godt jeg kunne k?re i Vibrams, og det var lige s? godt som muligt at finde ud af. Da kurset ville www.jamlikhalsavast.se v?re en blanding af grus, gr?s / snavs og vej, valgte jeg at bruge mine Vibram Komodosports, da de synes at tilbyde en smule mere pude underfoot end mine VFF Bikilas eller TrekSports. Jeg har haft Komodos i et par m?neder (afsl?ring: de var mediepr?ver fra Vibram), og selvom jeg ikke havde lagt mange kilometer p? dem, er de ens nok til de andre, at jeg ikke var for bekymret over racing i dem. KomodoSports er p? mange m?der ret ligner VFF Bikilas. Bortset fra et betydeligt mere aggressivt udseende er f?lgende mig de mest m?rkbare forskelle mellem de to sko:
Vibram Fivefingers Komodosport Inders?l 1. F?rst og fremmest har Komodosport en aftagelig inders?l (se billedet til h?jre). Under inders?len er et Nike Free Run 2.0 Mujer groft materiale, der synes at ligge direkte over yders?len, s? det meste af polstringen synes at v?re indbygget i inders?len. Det www.matthieugranier.fr ville have v?ret k?ligt, hvis Vibram havde lavet materialet under inders?len ligner Bikila-bekl?dningen, s? b?reren kunne f? mulighed for at l?be med eller uden det (Vivobarefoot sko g?r dette s?rligt godt). At l?be uden inders?len ville give mulighed for en meget hurtigere tur, bedre jordf?ling og vil sandsynligvis hj?lpe med at rumme en lidt h?jere volumenfod. Komodosport passer ikke lige s? t?t p? min fod i forhold til Bikila - det er lidt mere som TrekSport i form af fit. Dette g?r det bedre som en walk-around sko, da min bikilas t?thed kan blive forstyrrende, n?r jeg ikke l?ber i dem. Komodosports passer mig lige perfekt, og tilf?jelsen af ??remmen over h?len giver mulighed for en smule mere Nike Air Max Classic BW justering end det, der tilbydes p? bikilerne. Efter min mening er de fleste af de andre forskelle mellem Komodsport og Bikila stort Nike Air Max 270 Herr set kosmetiske. Sammenlignet med Treksport er den mest oplagte forskel den eneste - Treksport har en tykkere, treadet s?l som f?les meget fastere underf?dt. Jeg ville have brugt disse til kappl?bet p? vejbanen, men jeg foretr?kker den lidt mere polstrede f?lelse af Bikilas og Komodos p? vejen. (D?mpning her er en relativ ting, da selv Bikila og Komodos er langt mindre polstret end det store flertal af sko jeg ejer). Da det var et delt kursus - halvt og halvt p? vej - var Komodos et rimeligt kompromis. Jeg vidste ikke, hvad jeg kunne forvente, n?r det kom til at k?re i Vibrams. Jeg har k?rt en hurtig mile eller to i dem, men aldrig en raceindsats for 3+ miles. Det var en varm og fugtig dag (midten af Nike Air Max 90 Femme ??80-tallet - den hotteste dag i ?r hidtil i NH, og jeg er endnu ikke akklimatiseret), og som n?vnt var mine ben stadig ved at komme Adidas NMD Donne sig fra en h?rd 5k-indsats tidligere i ugen. Endvidere havde kurset mange vendinger, samt en overgang, der skulle klatre to gange om kilometer 2.