Fobbi av h?lslagr?ng b?rjar b?rja n? l?pare som ser sig sj?lva i handling p? bilder, ifr?gas?tter sin biomekaniska effektivitet. Och de har r?tt att vara oroliga eftersom vissa med Adidas NMD Femme hakslagningar upplever negativa konsekvenser f?r deras prestanda och f?rekomsten av skador. H?r ?r n?gra relaterade f?rklaringar. Bilder avsl?jar s?llan verkligheten. Bara lita p? h?guppl?sta kameror eller ett mycket erfaret ?ga. En bild som tas strax f?re belastningsbelastningen visar foten i dorsiflexion (pekar upp?t) f?r en majoritet av l?pare. (RB - Jag h?ller fullst?ndigt med den h?r, t?vlingsbilder kan ofta lura sig och de f?ngar ett ?gonblick fr?n vad ?r en v?ldigt dynamisk och snabb upps?ttning r?relser. www.domoreso.fr H?ghastighetsvideo ?r n?dv?ndigt f?r att noggrant klassificera fotstrejk.) Majoriteten av dessa idrottsut?vare har dock det vi kallar "prorioceptiva h?lslag" (foten plattas Nike Air Max 2017 Femme smidigt s? snart som m?jligt den tr?ffar marken). Vi tror p? det h?r s?ttet att fotgrunderna inte ?r mer skadliga och inte mindre effektiva ?n mittfooten Nike Air Max 90 Femme eller p? framsidan, eftersom det inte inneb?r en stark bromsfas eller brutal slagkraft. (RB - En annan bra punkt. Jag har sett Blaise-f?rel?sningen p? n?gra tillf?llen, och han ?r v?ldigt tydlig att alla h?lslagningar inte ?r desamma, och att det ?r en "h?l-anfallare" ?r inte n?dv?ndigtvis en d?lig sak. Titta till exempel Abebe Bikila's "proprioreceptive" h?lsstrike i videon i det h?r inl?gget och i bilden nedan. Jag har f?tt e-post fr?n l?pare som uttrycker frustration att de inte kan stoppa h?lsslag. Min Nike Air Max 270 Dames allm?nna uppgift skulle vara att om du k?r bra och skadad, ?r din mekanik annars ok, och din h?lsa strejk ?r inte extrem, d? oroa dig inte f?r det.) Ju l?ngre vi g?r tillbaka i Nike Air Presto Mujer t?vlingspaketet, desto mer h?lsa tr?ffar vi, och ju mer som "proprioceptiva" h?lsvakter sl?r ut mot extrema h?lslagningar. (RB - Jag skulle klassificera en "extrem "H?lsa som en d?r foten ?r mycket dorsiflexerad vid kontakt, vanligtvis med underbenet (sken) vinklat fram?t fr?n kn?et (dvs ett f?rl?ngt kn?). Vinkeln mellan skoens och markens botten kan ibland n?rma sig 45 grader (se bilden nedan och j?mf?ra med Bikila ovan)! F?r ?vrigt skulle jag s?ga att en extrema framkantsstrejk kan vara lika d?lig, speciellt om h?len inte f?r komma i kontakt med marken. F?r mig sj?lv, n?r jag k?r skur, tenderar jag att skjuta f?r en mittfotstrej, men t?nker inte mycket Nike Free Run 3.0 Mujer om jag flyttar lite mot h?len eller framkanten - jag g?r nog alla tre ganska regelbundet. Bara min ?sikt, men en r?ckvidd fr?n mild h?l till mild framsida ?r f?rmodligen bra.) Med andra ord skulle det vara mycket osannolikt att se en barfota l?pare landning med fots?len 45 grader i f?rh?llande till marken. Du kan h?lla sl? barfota, men en extrem h?lsstopp skulle g?ra skada snabbt. L?pningsytan kommer ocks? sannolikt att spela en roll i barfotafotstrejkens exakta natur. H?lsstrejkningen ?r inte den enda att titta p?. En h?lsstrike kan vara acceptabel om skenbenet ?r vertikal (RB - som i Bikila ovan), kn?et ?r b?jt och belastningen belastar precis framf?r tyngdpunkten. En biomekanisk analys m?ste d?rf?r vara global. Ett bra exempel p? var det ?r viktigt att ?verv?ga alla dessa faktorer ?r Meb Keflezghi (se bilder nedan fr?n Nike Air Max Classic BW Womens Boston [top] och NYC [nedan]). Han har en ganska framtr?dande h?lsa, men underbenet, men ?nd? vinklat fram?t lite, ?r mer vertikalt ?n i den extremh?lsslagande l?pare som visas p? bilden ovan, s?rskilt i NYC Marathon-fotot. Meb ?r ett exempel p? en kille som t?vlar p? en mycket h?g niv? med det som ibland verkar vara en ganska stor h?lslag, s? det finns undantag f?r varje regel. Vi vet inte (vetenskapligt) om lokala, nationella eller internationella idrottare skulle f?rb?ttra biomekanisk effektivitet p? l?ng sikt genom att g?ra tekniska anstr?ngningar att fungera b?ttre (korrigeringspunkter ABC och D) ... men trenden tyder p? att det ?r m?jligt!