F?r n?gra veckor sedan sl?pptes en studie ut av Daniel Liebermans laboratorium vid Harvard (f?r att ge upphov till kredit, ledande f?rfattare var Adam Daoud) som visar att framfoten p? Harvard Cross Country-laget drabbades Nike Air Max 90 Mujer av h?lften s? m?nga skador som h?ngslagare. Jag kommer inte att komma in i detaljerna i studien h?r, Adidas Arkyn Damen eftersom det inte ?r meningen med denna blogginmatning (om du vill l?sa om det, kolla in Alex Hutchinsons fina sammanfattning om Sweat Science). I st?llet vill jag svara p? marknadsf?ringsresponsen p? studien av skobutiker Vivobarefoot. Strax efter att studien sl?pptes lade Vivobarefoot upp en bloggpost p? deras hemsida d?r det framg?r att Harvard-studien "bevisar" att "barfota ?r b?st. "S? h?r s?ger de:
"?ven om VIVOBAREFOOT har varit en troende i" Barefoot is Best "sedan 2003 finns det nu vetenskapligt bevis. Harvard professor Daniel Lieberman har sl?ppt sin senaste banbrytande forskning: Fotstrike och Skadestudier i Endurance Runners: en retrospektiv studie. Unders?kningen visar att l?pare med bakfotstrejk har n?stan dubbelt s?Nike Air Max 270 Femme stor skada ?n de som f?reg?r strejk, en egenskap som finns hos utbildade barfota l?pare. "I f?rra veckan www.amolan.es fick jag ett email fr?n Vivobarefoot och fr?gade om de kunde anv?nda n?gra av mina bilder fr?n NYC Barefoot Run f?r ett stycke som de s?tter ihop. Jag svarade att det var bra med det som allt jag l?gger p? YouTube ?r gratis och ?ppet f?r allm?nt bruk och delning, men varnade f?r att deras tolkning av Harvard-studien var felaktig. Jag skriver delvis detta inl?gg f?r att g?ra mina k?nslor tydliga att om min video verkligen visar sig i ett marknadsf?ringsstycke som missf?rst?r resultaten av en studie vill jag att min st?ndpunkt om ?mnet ?r k?nd.
Nu f?rst?r jag l?nken Vivobarefoot f?rs?ker g?ra h?r, men jag k?nner ocks? att intellektuell ?rlighet m?ste komma till spel. Harvard-studien tittade inte p? barfota p? n?got s?tt! Det s?g p?Nike Court Lite Damskie h?gskolestridare som hade p? sig skor och k?rde i sin typiska form. Det s?g inte p? rekreationsl?pare Nike Air Vapormax Femme som ?verv?ger att byta form fr?n en h?lsstrike till en framfodstrejk, vilket ?r vad de flesta som k?r i en Vivobarefoot-sko skulle f?rs?ka g?ra. Det h?r ?r mycket olika situationer, och de typer av skador som sannolikt kommer att upplevas av dessa olika populationer kan vara ganska annorlunda. Dessutom s?ljer Vivobarefoot skor, de g?r inte sina pengar av barfota.
Kanske ?r det bara vetenskapsmannen i mig som blir irriterad n?r n?gon h?vdar att en vetenskaplig studie "bevisar" n?gonting. Jag har lagt in i andra skof?retag f?r oj?mn marknadsf?ring (till exempel, nyligen Brooks), och anser att det ?r viktigt att h?lla en liknande standard f?r alla f?retag som g?r s?dana krav. Och jag ska till?gga att jag faktiskt ?r vanlig b?rare av Vivobarefoot-skor, liksom min 6-?riga dotter. Jag gillar deras produkter och har anv?nt Vivobarefoot Nike Air Max 270 Femme Aquas f?r att arbeta mer ?n n?gon annan sko under det g?ngna ?ret. Men, skorna kan st? f?r sig sj?lv utan denna Nike Air Max 2017 Femme typ av marknadsf?ring.
Jag ska ocks? till?gga att Harvardstudien var ett v?rdefullt bidrag till den p?g?ende debatten om form och skodon, men det m?ste tolkas och till?mpas inom ramen f?r den specifika fr?ga som den f?rs?kte ta itu med. Den fr?gan var huruvida shod-vanliga f?reg?ngare p? ett kollegialt landsbygdslag uppvisar mer eller f?rre skador ?n shod-h?ftare. L?t oss inte f?rl?nga v?r till?mpning av resultaten f?r l?ngt bortom det. Jag hade en mycket liknande reaktion p? denna del av marknadsf?ring fr?n Vivobarefoot och k?nner ocks? att de g?r bra skor, s? det ?r synd att marknadsavdelningen beh?ver g?ra det h?rda s?lja och misrepresentera resultaten av Prof. Leibermans studie. F?r mig sullies sullies varum?rket, s? Adidas NMD Damskieuppn?r det exakta motsatsen till sin avsikt, men kanske de som bryr sig om vetenskaplig str?nghet ?r i minoriteten Nike Air Max 95 Hombre... eller ?tminstone verkar marknadsf?ringens folk att anta det. Ett element som jag ser uppv?xt om och om igen ?terigen i minimialistiska skormarknaden ?r diagrammen av l?pare - h?lsp?rraren vid landningsplatsen medan ?verstr?ngning, och non-hollsp?raren med foten precis under dem eller ofta ?ven bakom deras COM. Den h?r annonsen g?r det, Inov8 har en del marknadsf?ring som f?rs?ker illustrera en progression som har h?lsp?rraren f?r framfoten strejk och g?r exakt samma sak och dessa ?r inte ensamma i detta.