Gisteren plaatste ik een eerste overzicht van de Saucony Kinvara TR en merkte op dat de pasvorm er niet uitzag - te smal en taps toelopend in de voorvoet tot het punt waarop ik de binnenzool moest verwisselen voor een heel dunne binnenzool om het te laten werken. Vanochtend haalde ik een paar schoenen om het te vergelijken en schoot een paar foto's naast Nike Air Max Axis Femme elkaar. De vergelijkingen zijn tussen de Kinvara TR, Kinvara 3, Brooks Pure Grit en Merrell Mix Master 2. Merk op dat Nike Air Vapormax Womens de Kinvara TR aan de voorkant aanzienlijk smaller is dan alle drie de anderen (die allemaal goed bij me passen). Als je deze blog al een tijdje hebt gelezen, weet je dat ik een grote fan ben van de Saucony Kinvara hardloopschoen - het is de schoen die me door mijn laatste twee marathons heeft gedragen en een persoonlijke favoriet is voor lange runs op de weg. De laatste tijd doe ik echter veel van mijn runs in lichtgewicht trailschoenen, terwijl ik bezig ben met beoordelingen van de Brooks Pure Grit en Merrell Mix Master 2 (ik vind beide heel leuk!). Het was dus met een behoorlijke opwinding dat ik vandaag een pakket ontving van Running Warehouse met een paar van de nieuwe Saucony Kinvara TR (dit waren een Nike Air Max 270 Womens persoonlijke aankoop). De Kinvara TR wordt op de markt gebracht als trail-trailversie van Saucony's extreem populaire lichtgewicht raceschoen, en het is een van de meest langverwachte schoenversies van deze zomer (althans dat was het voor mij!). Mijn opwinding om de Kinvara TR uit te proberen maakte snel plaats voor scepticisme toen ik de doos opendeed. De schoenen zien er fantastisch uit vanuit een esthetisch standpunt, maar als je naar de laatste vorm kijkt, heeft deze een duidelijke "kogelvorm" die ik ken uit eerdere ervaringen werkt niet zo goed voor mij (bijvoorbeeld in het Saucony Grid Type A4). De voorvoet leek slechts een tikkeltje breder te zijn dan de middenvoet en de voorvoet kwam tot een duidelijk puntige Nike Air Max 270 Femme tapsheid als de voorvoet naar binnen toe aan beide kanten naar binnen ging (zie onderstaande afbeelding). Ik hou van Adidas Arkyn Womens een schoen die me op mijn hiel en middenvoet naait, en die zich opent in een ruime voorvoet. Deze schoen leek niet op die mal te passen. Het opzetten van de schoenen aan mijn voeten bood geen geruststelling - het zijn duidelijke teenknijpers, wat voor mij een enorme rode vlag is. Ik trok de schoenen uit en haalde de inlegzolen tevoorschijn en werd getroost door het feit dat de inserts redelijk goed werden opgevangen, een beetje meer, dus in de hiel dan in de voorvoet. Ik heb met veel schoenen ontdekt dat het verwisselen van een fabriekszool met een hele dunne schoen van een andere schoen een wereld van verschil kan maken als het gaat om pasvorm (ik geef de voorkeur aan oudere Nike Free-inlegzolen of de fantastische Nike Air Max 270 Mujer inlegzolen van de Skechers Go Bionic). Het verwisselen van de inlegzolen maakte de schoenen comfortabeler, en ik Nike Air Max 95 Femme besloot om ze een go-on-run te geven (het kan de moeite waard zijn om 1/2 maat te nemen als je deze schoenen koopt). Zoals ik op de weg voor de deur stond mijn huis, ik dacht er heel erg over na of ik weer naar binnen wilde en de schoenen inpakte voor een terugkeer. Ik was zo bezorgd over hoe de pasvorm van de voorvoet aanvoelde. Maar toen ik me herinnerde dat de Nike Free 3.0 v4 vergelijkbaar aanvoelde en een beetje losser werd bij het binnendringen, besloot ik ervoor te gaan. Het was een goed idee. Met de verwisselde binnenzool en losse veters aan de voorkant voelde de schoenen steeds beter aan toen ik er in rende. Een beetje inbraak leek echt te helpen. De pasvorm is nog steeds slordig in de middenvoet en te taps Nike Air Max 270 Femme toelopend aan de voorkant, maar het is draaglijk op de vlucht. Ik rende 7,5 mijl in hen, meestal op wegen voor vandaag Adidas Superstar Femme (het was een speedwork-dag, liep snel en 4x1200m-intervallen erin), en ze behandelden het asfalt prima. Ze hebben een behoorlijk stevige rotsplaat en op de weinige stukken die ik op grind en rutty-asfalt heb gemaakt, hebben ze veel bescherming tegen rotsen geboden. De buitenzool ziet er zeer duurzaam uit en voelt onder de voeten is steviger dan de weg Kinvara.