Eftersom n?gon i en skobutik ber?ttade f?r dig att du beh?ver dem, och de fick veta att du beh?ver dem av en skof?rening. Ovanst?ende Q & A beskriver i princip mina k?nslor p? ?mnet ?verpronation. Nike Air Vapormax Femme Du kanske tror att du b?r s?dana skor p? grund av att du beh?ver st?d f?r din "?verdrivna" fotr?relse f?r att f?rhindra skada, men verkligheten ?r att det finns f? bevis i b?sta fall att dessa skor uppn?r detta m?l, eller att ?verdriven pronation ?r ens starkt kopplad till ?kad skaderisken. Tyv?rr har pronations kontrollparadigmet kommit att dominera skonpassningsv?rlden och bed?mer antalet m?nniskor som ber www.artealjabiri.de om r?d p? n?tfora som b?rjar med att h?vda att de ?r en "?verpronator", det ?r inte ett ?mne som verkar att d? av s? fort som det borde
Verkligheten ?r att pronation ?r helt normal. Om du g?r i en skoaff?r och deras enda grund f?r att v?lja en sko f?r dig ?r hur mycket din pronate och vilken b?ge du ser ut, v?nd dig och g? ut genom d?rren. Du ?r nog lika bra att v?lja en sko slumpm?ssigt fr?n en onlinebutik. Vetenskapen www.ronbell.co.uk st?der helt enkelt inte detta protokoll (jag skrev ett helt kapitel i min bok som f?rklarar varf?r), och kan faktiskt kontraindicera denna praxis. Med tanke p? detta var jag glad ?ver att se ett inl?gg p? min bloggroll av idrottsgitarristen Ian Griffiths.Posten, publicerad p? webbplatsen Kinetic Revolution, beskriver varf?r Griffiths anser att "termen" overpronation "inte ?r korrekt, beskrivande eller meningsfull, Adidas Arkyn Mens och b?r d?rf?r raderas fr?n dagens bruk i b?de lek och medicinska samh?llen. "Griffiths t?cker mycket mark i sin artikel och p?pekar s?dana intressanta finesser som det faktum att med avseende p? pronation: I m?nga studier ?r alla data insamlad fr?n sm?rtfri och skador fri personer och idrottare visar att v?ldigt f? individer faktiskt uppfyller den historiska definitionen av "normal". En studie unders?kte 120 friska Nike Air Max 95 Femme individer, b?de icke-b?rande och viktb?rande. Inte ett ?mne ?verensst?mde med de historiska kriterierna f?r en "normal" fot. Vidare s?kande genom litteraturen visar att majoriteten av data som samlas in fr?n provtagna populationer tyder p? att den normala (genomsnittliga) fotpositionen i vila faktiskt ?r mild till m?ttligt uttalad, i motsats till "neutral". Reglerande skaderisk p? grund av ?verpronation, Adidas Superstar Womens Griffiths har detta att s?ga: Det ?r en allm?nt h?ll tro p? att pronation ?kar risken f?r skador p? benen. Men (kanske ?verraskande) detta ?r inte s?rskilt v?l st?dd av litteraturen, med mycket f? studier som faktiskt visar pronation ?kar skaderisken. I st?llet finns det m?nga arbetsstycken som har visat att det inte finns n?gon association med fottyp och skada och det finns en del unders?kningar som till och med Nike Air Max 270 Womens f?resl?r att en Nike Dunk SB Low Donne pronated fottyp faktiskt ?r skyddande mot skada. Och jag ?lskar och h?ller fullst?ndigt med slutsatsen om vad g?r med termen "?verpronation": F?rhoppningsvis ?r det nu klart att detta ?r en term som inte bidrar till v?r f?rst?else - det ?r inte definierbart, inte p?litligt eller giltigt, inte diagnostiskt, dess relation till skada ?r inte helt f?rst?dd, och det g?r det inte diktera vad den mest l?mpliga Nike Air Max 2017 Femme f?rvaltningsplanen kan vara. Det ska inte bytas ut, det ska tas bort.
Griffiths anser att pronation bara ?r en faktor att ?verv?ga n?r man handskas med en skadad patient, och det ligger ocks? i linje med min ?sikt. Det ?r en faktor bland m?nga som kan bidra till en viss skada, och den har f?tt ett primat i den skodonv?rld som den inte f?rtj?nar. Det skulle vara som att besluta pl?tsligt att vi skulle tilldela skor Adidas Ultra Boost Damskie till l?pare baserat p? deras m?ngd h?ftadduktion och inre rotation eftersom stora m?ngder har kopplats till ?kad risk f?r patellofemoral sm?rtsyndrom - ?tminstone i det h?r fallet skulle det finnas viss vetenskaplig st?d ?vningen.