F?rra ?ret gjorde Tony Post lite av ett st?nk n?r han l?mnade sin st?llning som VD f?r Vibram USA f?r att starta sitt eget skor. Posten ledde Vibram genom en tid d? Fivefingers-linjen av "toe-shoes" var r?d het och l?mnade precis som VFF-f?rs?ljningen verkade ledas av en klippa. Hans nya f?retag, Adidas Superstar Femme ben?mnt Topo Athletic (en kombination av de f?rsta tv? bokst?verna i hans f?r- och efternamn) slog ut sin f?rsta omg?ng skodon sen i fjol, och jag m?ste s?ga att jag inte var v?ldigt imponerad.
De initiala skorna i Topo-serien uppvisade alla en split-toe, Tabi-stil design (se Topo RT-bild nedan). Det finns inte n?gonting n?dv?ndigtvis fel med en split-toe sko, men jag tror att de flesta kunde se att t?skon-konceptet hade haft en bra roll och en Tabi-stilsko skulle bli en h?rd f?rs?ljning som en vanlig produkt. Topo skickade mig n?gra par av de ursprungliga skormen, men jag var lite f?rv?nad ?ver att hitta i dem en blandning av funktioner som skulle utl?sa det mesta av skodonv?rlden. Mainstream-l?pare kommer inte att g? till Tabi-skor. Minimalistiska l?pare ?r mycket mer ben?gna att bita, men skorna hade en v?ldigt stark k?nsla av Nike Air Max 90 Femme Rose b?gst?d, vilket ?r en anathema f?r de flesta minimalister. Och s?larna var l?ngt ifr?n minsta.
I en kommentar p? Birthdayshoes.com-webbplatsen som svarade p? ett klagom?l om b?gst?d, sa Post f?ljande: "... n?gra av v?ra skor ?r l?tta p? den mediala sidan av h?len, kanske det ?r vad du k?nde. Det finns inget arch st?d i skon, det ?r helt enkelt en EVA mellansula som ?r utformad f?r att f?lja fotens naturliga form. Det l?tta medialposten kanske inte k?nns av alla (m?rkt mer av dem med l?gre b?gar eller plana f?tter), det hindrar dig inte fr?n att anv?nda musklerna i dina f?tter eller b?gar under k?rning eller st?ende, i sj?lva verket tycker det att det ?r en mild p?minnelse om att g?ra det. "
"Vi g?r niv? eller n?ra niv? plattformar (inte mer ?n 3 mm droppe) eftersom vi tror att uppmuntrar till b?ttre h?llning och en mittfot strejk under Nike Air Max 95 Femme k?rning. Ingen f?rol?mpning f?r n?gon, men jag pratade om detta l?nge innan ALTRA f?ddes;) "
Jag har ganska h?ga valv, och jag kan definitivt k?nna en stark k?nsla av tryck l?ngs min b?ge i Topo RT-skor. Det ?r s?rskilt m?rkbart bara medialt p? framsidan av h?len. Oavsett vad du vill kalla det, posta eller b?gst?d, ?r det en k?nsla som jag gissar skulle vara ett enormt Adidas NMD Mujer avslag till de flesta diehard minimalisterna (vem ?r det mest troliga att prova en Tabi-sko!). RT hade ocks? en ganska tjock tunga, och Topo erk?nde ?ppet att de inte f?rs?kte vara ett minimalistiskt f?retag. Med tanke p? den h?r blandningen av vadderad s?l, b?gst?dsfel och delad t?, ?r jag inte sko som m?l demografisk f?r skor - nischen m?ste vara v?ldigt liten.
Jag har inga f?rs?ljningsuppgifter f?r de ursprungliga Topo-skorna, men min gissning ?r att de inte har Nike Air Max 95 Womens s?lts bra. Jag har h?rt v?ldigt lite prat om dem och har inte blivit ombedd av dem av l?sare. L?gg dessutom till det faktum att Topo just sl?ppte en rad skor som sl?r den delade t?en och jag tror att data st?der tanken att Tabi-designen var ett misstag (?ven om Post s?ger att de planerar att beh?lla Tabi-modellerna i sin samling ) .Topo kontaktade mig f?r flera veckor Nike Air Max 95 Femme sedan f?r att fr?ga om min erfarenhet av inledningsskor. Jag var ?rlig och ber?ttade f?r dem att jag inte ens hade k?rt i dem, och att jag inte var galen p? Tabi-designen. Med s? m?nga skor att granska i min k? ville jag inte spendera tiden att k?ra 20-30 miles i en sko som inte v?djade till mig i utseende eller k?nsla, och det trodde jag skulle bli en byst. De indikerade att de f?rstod att Tabi var polariserande och ville veta om jag skulle vilja prova en av de nya Nike Air Max 97 Womens icke-splittrade t?designerna ist?llet. Jag k?nde mig skyldig att inte springa i RT, jag gick med p? att prova den nya Topo MT.S? varf?r den l?nga Tabi-centriska introen till en ?versyn av en icke-Tabi-sko? Eftersom jag tycker att det h?r ?r ett fall d?r ett d?ligt inledande beslut har gett upphov till en klok f?r?ndring av riktning och en vacker darned fin sko: Topo Nike Air Max 90 Mujer M-MT
Den ?vre delen av Topo MT ?r verkligen, riktigt sn?ll - en av de b?sta jag har sett p? ett tag. Topo skor verkar vara v?ldigt bra utformade ?ver hela linjen, s? kvaliteten verkar vara mycket viktig f?r f?retaget. ?vre ?r sammansatt externt av ett skikt av t?tt v?vt n?t med m?nga ?verl?gg f?r att l?gga till st?d. T?hatten f?rst?rks av ett flexibelt ?verlag, och detta str?cker sig bak?t genom flexpunkterna p? b?da sidor. M?nga skor verkar riva p? dessa flexpunkter, s? f?Nike Air Presto Mujerrhoppningsvis kommer ?verlagren att hj?lpa till att f?rhindra det.